Wat te doen bij een storing van KPN

Een storing is altijd vervelend. Of het nou bij je provider van je mobiele data is, of bij de provider van je televisie; het komt nooit goed uit. Ondanks dat KPN de grootste telefonie provider van Nederland is, kan een storing KPN helaas nog altijd voorkomen. Naast telefonie biedt KPN namelijk ook nog televisie en internet aan. Dagelijks maken er dus ontzettend veel mensen gebruik van. Hierdoor kunnen de servers overbelast raken, of er ontstaat een ander probleem. Gelukkig zijn de meeste problemen gemakkelijk op te lossen!

Waaraan merk je dat er een storing is?

Om een storing of een ander probleem zo snel mogelijk op te kunnen lossen, is het belangrijk om te weten waaraan je merkt dat er problemen zijn. Een probleem met de vaste telefoon is namelijk geheel iets anders dan een probleem met de internetverbinding. Hieronder enkele kenmerken waaraan je een probleem kunt herkennen:

    • Vaste of mobiele telefonie: niet gebeld kunnen worden, zelf niet kunnen bellen of geen gehoor tijdens het bellen;

    • Internet: traag internet of internet is helemaal weggevallen;

    • Televisie: slecht of helemaal geen beeld.

Hoe kun je het probleem oplossen?

Na het herkennen van de bron van het probleem, kun je aan de slag om het probleem op te lossen. Als de internetverbinding traag is, of helemaal niet werkt, kun je allereerst checken of de WiFi-ontvangst op het apparaat wel aanstaat en of het apparaat verbonden is met het juiste netwerk. Werkt internet nog altijd niet naar behoren? Dan kun je kijken of de modem van KPN wel goed aangesloten is en als het nodig is de modem resetten. Vaak kun je na enkele minuten alweer goed gebruik maken van het internet. 

Als de vaste telefoon het niet doet, kun je altijd de modem resetten. Maar een andere oplossing ligt bij de telefoon zelf. Sluit deze tijdelijk, enkele minuten, af van de stroomtoevoer. Controleer of je een kiestoon hoort als je de telefoon weer van stroom hebt voorzien. Bij een draadloze telefoonset kun je de batterij even tijdelijk verwijderen en de voedingsadapter uit het stopcontact te halen. Na enkele minuten de batterij en stekker weer terugsteken. Door de apparaten op deze manier te uit en aan te schakelen wordt er weer opnieuw verbinding met het netwerk gemaakt. 

Landelijke storing bij KPN

Mochten bovenstaande tips niet baten, dan kan het zijn dat er een landelijke KPN storing is. Of dit het geval is, kun je gemakkelijk checken via storingsite.nl. Als er geen melding staat van een storing bij KPN, maar je toch echt een storing vermoed, dan kun je zelf een melding maken. Hiermee help je direct anderen die hetzelfde probleem ervaren. Natuurlijk kun je ook altijd de hulp van de klantenservice van KPN inschakelen. Wellicht is er een probleem met jouw modem die enkel een monteur kan oplossen.